U sklopu Erasmus projekta "Zelena tranzicija, inkluzija i IKT: Strategija održivog razvoja obrazovanja" kojeg provodi Osnovna škola Eugena Kumičića iz Slatine, provedeno je istraživanje kako bi se ispitali stavovi učenika urednog razvoja prema inkluziji učenika s teškoćama u razvoju. Anketu je provela učiteljica dr.sc. Patricija Karaman, mag.rehab.educ., s učenicima 5., 6. i 7. razreda istoimene škole. Budući da se u sklopu projekta planiraju brojne aktivnosti usmjerene na bolju integraciju učenika s teškoćama u razvoju s učenicima redovnih razreda, anketa je provedena kako bi se ispitali trenutačni stavovi učenika, a ista će se ponoviti na kraju školske godine kako bi se procijenio napredak.
Spoznaje iz ankete
Anketa je otkrila nekoliko ključnih podataka o percepcijama učenika u vezi s inkluzijom i druženjem s učenicima iz posebnih odjela.
Svjesnost o postojanju posebnih odjela unutar škole: 82% učenika je svjesno da u školi postoje posebni odjeli za učenike s teškoćama u razvoju, dok je 18% izjavilo da nisu znali za to. Ovaj rezultat ukazuje na relativno visoku razinu svijesti među učenicima o postojanju učenika s teškoćama u razvoju unutar škole.
Prijateljstvo i interakcija: Samo 36% učenika izjavilo je da ima prijatelja ili prijateljicu iz posebnih odjela, dok 64% nema direktan kontakt. Što se tiče učestalosti komunikacije, 20% učenika komunicira s učenicima iz posebnih odjela svaki dan, dok 35% to čini nekoliko puta tjedno, a 45% povremeno ili nikada.
Osjećaji prilikom druženja: Kada su upitani kako se osjećaju u društvu učenika posebnih odjela, 65% učenika reklo je da se osjećaju sretno, 40% zainteresirano, dok je 15% navelo da su ponekad zbunjeni ili im je neugodno u tim situacijama. Ovo naglašava potrebu za dodatnim radom na jačanju međusobnog razumijevanja i empatije.
Potreba za zajedničkim aktivnostima: Velika većina učenika (78%) smatra da bi škola trebala organizirati više zajedničkih aktivnosti koje uključuju učenike posebnih odjela. Najveći interes pokazali su za sportske igre (50%) i kreativne radionice (45%), dok su zajednički projekti u učionici i izleti također dobili podršku od 30% učenika. Ovi rezultati naglašavaju potrebu za stvaranjem prilika za redovne interakcije koje mogu potaknuti pozitivne odnose među učenicima.
Percepcija sličnosti: Na pitanje koliko smatraju da su učenici iz posebnih odjela slični njima, 25% učenika smatra ih vrlo sličnima, dok 55% navodi djelomične sličnosti. Samo 20% učenika vidi značajne razlike, što pokazuje da većina učenika prepoznaje zajedničke točke s učenicima s teškoćama u razvoju.
Stavovi o podršci: Čak 70% učenika vjeruje da učenici posebnih odjela trebaju više podrške u školi, dok 25% smatra da im je trenutna podrška dovoljna. Ovo sugerira potrebu za daljnjim unapređenjem podrške, što je u skladu s ciljevima Erasmus projekta.
PREPORUKE ZA BUDUĆE AKTIVNOSTI
Na temelju rezultata ankete, projektni tim ima jasne smjernice za daljnje aktivnosti. Prepoznata je potreba za više zajedničkih sportskih i kreativnih aktivnosti koje bi omogućile bolje razumijevanje i suradnju među učenicima. Kao dio projekta planirano je organiziranje različitih radionica i izleta tijekom školske godine, čiji će se učinci mjeriti kroz ponovljenu anketu na kraju školske godine.
Povratne informacije učenika o važnosti inkluzije ukazuju na to da postoji visoka razina svjesnosti i spremnosti na suradnju, no također otkrivaju da se još uvijek moraju prevladati osjećaji nelagode i nesigurnosti kod dijela učenika. Ove prepreke mogu se smanjiti kroz aktivnosti koje promiču timski rad, suradnju i zajedničke ciljeve, čime se potiče osjećaj zajedništva.
Zaključak
Rezultati ankete pokazuju da učenici Osnovne škole Eugena Kumičića Slatina prepoznaju važnost integracije učenika s teškoćama u razvoju, ali postoje i određene prepreke koje se mogu prevladati organiziranjem više zajedničkih aktivnosti i pružanjem dodatne podrške. Projekt "Zelena tranzicija, inkluzija i IKT: Strategija održivog razvoja obrazovanja" ključan je korak prema inkluzivnijem obrazovnom sustavu, a ponavljanje ankete na kraju školske godine pomoći će u procjeni učinaka tih aktivnosti.
Ova anketa pruža vrijedne uvide koji mogu oblikovati buduće strategije za inkluziju i zajedništvo unutar škole, ističući da su kontinuirane aktivnosti ključne za dugoročnu promjenu i razvoj pozitivnog školskog okruženja.